DenCom Blog Oktober 2023

31-10-2023 14:15:01 Door Theo

Phishing: klik niet zomaar op links in mails

Stel je voor: je krijgt een e-mail van een leverancier met daarin de melding dat je je opnieuw moet aanmelden of verifiëren. Dat kan heel gemakkelijk volgens de mail, want je hoeft alleen maar op een link te klikken en je gegevens door te geven. Of je ontvangt een mail van een collega met een verzoek om even via een link iets aan te vullen. 


Een kind kan de was doen.

Je klikt op de link en je komt in een bekende omgeving terecht en vult je gegevens in. Alleen dan blijkt dat die collega of organisatie van helemaal niks weet. Je bent zojuist slachtoffer geworden van een phishing mail. 


Wat moet je doen als je op een dergelijke link geklikt hebt en hoe herken je dit soort mails eigenlijk? Wij vertellen het je.



Phishing mails herkennen:

Een phishing mail kan er heel natuurlijk uit zien. Zo kan de naam van je collega of de naam van een leverancier zoals Microsoft, Apple of zelfs De Belastingdienst gewoon in de kop staan. Er zijn vaak wel waarschuwingen te vinden. Hieronder een aantal voorbeelden:


-                    Het onderwerp is vaak voorzien van de melding ‘Belangrijk’.

-                    Als je naar het mailadres kijkt, is dat vaak niet het mailadres van een collega of het bedrijf ‘dat je mailt’.

-                    Je moet altijd op een link klikken in de mail.

-                    In phishing mails staan regelmatig spelfouten of het taalgebruik is niet zoals je gewend bent van diegene.


Zodra je een van deze rode vlaggen hebt gespot, klik dan vooral nergens op in de mail en schakel met de collega in kwestie.


Wat als ik op een link geklikt heb?

Als je al op een link geklikt hebt en er daarna pas achter komt dat dit nep is, geef dan in elk geval nooit zomaar je gegevens door. Daarnaast is het belangrijk om onderstaande stappen te doorlopen:


  1. Schakel met je collega’s. Informeer ze dat je op een phishing link geklikt hebt en wat voor mail dit was. Zo kun je voorkomen dat zij hetzelfde doen.
  2. Reset je wachtwoorden. Als een phishing mail om je gegevens vraagt en jij deze niet gegeven hebt, kan het alsnog zijn dat er informatie vanuit je systeem mee is  gekomen terwijl je geklikt hebt. Daarom is het dan verstandig om al je wachtwoorden te veranderen.
  3.  Scan je computer op virussen en malware.
  4. Neem contact op met DenCom als je niet zeker bent wat er precies is gebeurd.
QR code DenCom Servicedesk WhatsApp

DenCom service via WhatsApp

Sommigen van jullie hebben het al gemerkt. De Servicedesk is sinds enige tijd niet alleen meer telefonisch, mail of chat te bereiken, maar ook via WhatsApp. Dat is handig als er een issue is waar je hulp nodig hebt en waarvoor wij een foto nodig hebben om je te helpen. Je kunt dan eenvoudig een WhatsApp bericht naar ons servicenummer 0356991509 sturen en die krijgen wij dan binnen. Bij het sturen van een foto is het dan natuurlijk wel handig als we weten wat er precies speelt. Vermeld daarom het ticketnummer en de naam van de collega waarmee je schakelt bij de afbeelding. Dan kunnen wij dit intern voor je oppakken.


Je kunt ook je serviceverzoek via WhatsApp indienen. In dat geval stuur je gewoon een appje naar de Servicedesk en een van de engineers zal je zo snel mogelijk te hulp schieten. 

Theo